woensdag 4 maart 2009

Who watches the Watchmen?

Acht euro bloody zestig om vandaag Watchmen te gaan bekijken. ACHT euro ZESTIG ! Dat is omgerekend bijna 350 Oude Belgische Franken ! Granted, het was de eerste vertoning hier in België en ja, hij duurt twee uur veertig minuten, maar dit is nogmaals het bewijs dat films bekijken vanuit je luie zetel met het volume op tien toch een waardig alternatief is. In ieder geval serieus goedkoper. Zonder te klinken als een ouwe zeur, ik heb de periode nog gekend dat er 120, 150 en maximaal 180 Frank werd aangerekend. Maar even terug naar de film in kwestie. De graphic novel waarop de film gebaseerd is heb ik niet gelezen maar na de film heb ik er zeker zin in gekregen. Men komt ogen en oren te kort om regisseur Zack Snyder en bedenker Alan Moore's alternatieve universum ten volle op te kunnen nemen. De look van de film valt zeker niets te verwijten, het alternatieve 1985 ziet er 100% geloofwaardig uit, de "superhelden" in kwestie hebben een gepaste Grungy look en de sex en het geweld worden sappig vormgegeven. Groot was mijn verrassing trouwens dat de film KT was : hersenpannen worden gespleten alsof het niks is, bad guys spatten uiteen en niet met een zedige *poef* maar met een gore *SPLATTER* waarbij bloed en organen zonder verbloeming worden tentoongespreid. Ook de sex was voor een "superhelden"-film redelijk expliciet. De vader en zoon die naast mij zaten waren op een bepaald moment merkbaar een comfortabeler positie aan het zoeken in hun zetel.
De eerste helft van de film is vooral expositie, een goeie fundering voor de actievolle tweede helft. Het is nét iets te lang om de volledige aandacht te behouden, maar het maakt de tweede helft des te meeslepend.
Jackie Earle Haley steelt voor mijn part de show als de vigilante Rorschach en ook Patrick Wilson, welke ik zeer heb leren appreciëren sinds Little children en Hard Candy, zet een memorabele prestatie neer. Wat eye-candy betreft is het niet alleen Sin City-alumni Carla Gugino die zich laat gelden maar vooral Malin Akerman, een nieuwkomer die in de gedaante van Silk Spectre menige man tot gapende baviaan herleidt. Myself included...

Need I say more...?

Geen opmerkingen: